Міжнародний день музеїв: Національний заповідник «Чернігів стародавній» відкриває виставку ікон ХVIIІ — ХІХ ст.
18 травня у Національному архітектурно-історичному заповіднику «Чернігів стародавній» (у Колегіумі, на Валу) презентує виставку ікон, приурочену до Міжнародного дня музеїв. Враховуючи карантинні обмеження її відкриття відбудеться о 14.00 в онлайн-трансляції Свободи.ФМ за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=8E1Qq-E5NNg
На виставці представлені ікони кінці ХVIIІ — ХІХ ст. із різноманітними іконографічними сюжетами, неоднаковими за стилем та манерою виконання, які репрезентують різні епохи із зібрання заповідника. Яскравим національним колоритом з-поміж чудотворних ікон Чернігівщини вирізняється образ «Богородиця Ладинська», яка походить з Ладинського Покровського дівочого монастиря, що біля м. Прилук та датується 1840 роком. Поясне зображення Богородиці з Ісусом Христом на руках (тип Одигітрії) — урочисто монументальне, величаве, увінчане пишними коронами.
Привертає увагу й ікона «Богородиця з немовлям — Замилування», написана жінкою — черницею Пелагеєю Зеньченковою, що було на той час досить рідкісним явищем. Цей образ вирізняється особливою ліричністю, м’яким колоритом. Він репрезентує Богородицю з реалістичними, українізованими рисами. Ікони ХІХ ст. засвідчили вплив панівних на той час стилів класицизму та романтизму. Поступово з наростанням впливу академічної течії, яку насаджували офіційні православні кола, витіснялися ікони, написані в традиціях українського ікономалярства. Цей стиль представлений образами «Новозавітня Трійця», «Св. Миколай Чудотворець, прп. Феодосія, вмц. Параскева, прп. Аркадій», «Ісус Христос — Вседержитель» та інші.
На виставці розміщені також дві ікони «Архангел Гавриїл», які репрезентують різні манери та стилі виконання. Одна з них написана у традиціях українського бароко з реалістично змодельованим кругловидним ликом архангела, який тримає в руці лілію — символ чистоти. Інша ікона «Архангел Гавриїл» створена у стилі модерн поч. ХХ ст. Гавриїл зображений у вигляді молодого юнака, який легко та невимушено летить назустріч Богородиці з благою вістю про майбутнє народження Ісуса Христа.
Бачимо в експозиції й ікону «Св. Феодосій Углицький» з образом чернігівського архієпископа XVII ст., канонізованого 1896 року після засвідчення нетлінності мощей та численних зцілень і чудотворінь небесного покровителя та заступника стародавнього Чернігова. Для відтворення святого на іконах, певніше за все, слугував епітафійний портрет святителя, який знаходився біля його гробниці у склепі Борисоглібського собору. Тому зображення святителя певною мірою індувідуалізоване. Образ Феодосія Углицького написаний на темно-брунатному тлі, з використанням подібної кольорової гами.
Основна мета виставки — показати своєрідні традиції та характерні риси іконопису нашого краю у всій його різноманітності.
Ольга Травкіна, кандидат історичних наук, завідувачка відділу музейної та науково–фондової діяльності Національного архітектурно-історичного заповідника «Чернігів стародавній»