Унікальна ребриста ікона в Чернігові: здивуватись і помолитися
Ікони бувають різними: писаними фарбами, вишитими, мозаїчними, литими чи різьбленими, позолоченими чи посрібленими, професійними й народними… Загалом, знавці поділяють їх за багатьма критеріями. Та є в Чернігові ікона, яку за технікою виконання складно віднести до якогось класифікаційного переліку. Зберігається вона в приміщенні колегіуму Національного архітектурно-історичного заповідника “Чернігів стародавній”. Науковці установи кажуть, що інформації про наявність подібної ікони десь іще в нашій державі вони не зустрічали. Тож будуть раді, якщо ця публікація допоможе їм зробити остаточний висновок: чи дійсно це подвійне зображення Богородиці й Ісуса Христа в Чернігові – єдине в Україні, пише кореспондент Укрінформу Наталія Потапчук.
Рідкісна річ представлена в експозиції, присвяченій народній іконі Чернігівщини. За розміром вона невелика – 52х35 см, виготовлена з дерева й написана олійними фарбами.
Особливістю ікони є поверхня із трикутних ребер. Якщо дивитися на неї з одного боку – бачиш Ісуса у багряниці й терновому вінці на голові. Упавши навколішки, він тримає на плечі тяжкого хреста, з яким іде на Голгофу. Це зображення нанесене на один бік ребристої поверхні. На іншому – Богородиця з мечем у грудях, і розгледіти її можна, дивлячись на грані ребер під іншим кутом.
– Це ікона XIX сторіччя. Заповіднику її в 1984 році подарував уже покійний чернігівський колекціонер Попов. Він сказав, що до нього ікона потрапила з міста Новгорода-Сіверського. Хто її автор – невідомо. В 1990-х роках ікону відреставрували, а з грудня 2004-го вона представлена в нашій експозиції, – знайомить із предметом старовини завідувачка відділу музейної та науково-фондової діяльності заповідника “Чернігів стародавній”, кандидат історичних наук Ольга Травкіна.
Особливу увагу вона звертає на те, як саме зображені головні персонажі. Бо ж, за висновками дослідників, ікона створена під сильним впливом західноєвропейських течій іконопису.
– Богородицю ми бачимо в овалі, що характерно для європейського мистецтва, де коло, овал вважалися довершеною формою зображення. Її голову покриває не червоний мафорій, як це заведено в православній іконографії, а зелений, як у католицьких мадонн. І обличчя в Богородиці – округле, європейського типу, – розповідає Травкіна.
Щодо сюжету, то він теж був досить поширений у західноєвропейському мистецтві. Груди Богоматері зверху пронизує меч, лезо якого вона нібито прикриває руками. Це – ілюстрація з Євангелія про Симеонове пророцтво. Воно прозвучало, коли Марія прийшла у Єрусалимський храм, щоб на 40-й день принести пожертву за народження сина. Старець-праведник Симеон Богоприїмець, який зустрів жінку, сказав, що меч простромить її душу. Це було метафоричне віщування про те, що Марія буде дуже страждати через смерть свого сина на хресті. В іконографії меч, який вражає Богоматір у саме серце, – символічне зображення того материнського сердечного болю й печалі.
– Європейське мистецтво мало великий вплив на українську ікону. Цей процес ішов через книги. Вони ілюструвалися європейськими гравюрами, звідки іконописці й запозичували сюжети. От, наприклад, коронування Богородиці – це суто європейський сюжет, який спочатку проник у Західну Україну, а потім і до нас на Чернігівщину. У книгах стародавньої чернігівської друкарні – дуже багато коронувань, – пояснює походження не надто поширеного зображення Богородиці на ребристій іконі Травкіна.
Показуючи народні ікони, серед яких експонується ця, рідкісна, історик каже, що вони бувають від відверто примітивних – до напівпрофесійних. Ребристу науковиця схильна віднести, скоріше, до професійних, оскільки вона не має рис, характерних для народних ікон Чернігівщини. Типові народні зазвичай пласкіші й прикрашені квітами.
Чернігівська ікона з подвійним зображенням свого часу цікавила не тільки українських дослідників. Ще в 2010 році ознайомитися з нею до Чернігова приїжджав позаштатний кореспондент журналу “Наука и жизнь” Анатолій Калінін. Він – автор численних наукових розвідок про загадкові картини, ікони, предмети. В одній зі своїх публікацій 2004 року дослідник розповідав про існування ікон, виготовлених у техніці профілювання, – з поверхнею, що має вертикальні трикутні канавки з окремими зображеннями на кожному боці. Співробітникам “Чернігова стародавнього” Калінін розповів, що схожа на чернігівську ікона є в Німеччині. Вона датована першою половиною ХVІІ століття і на ній теж під різним кутом можна побачити Ісуса Христа і Марію Магдалину. Може, саме вона і є європейською “праматір’ю” чернігівської?..
Досліджуючи питання унікальності ребристої ікони, ще в 2009 році колишня наукова співробітниця заповідника Олена Левченко публікувала статтю про неї зі сподіванням отримати інформацію про подібну в якомусь українському храмі або музеї. Відгуку досі немає…
Наталія Потапчук, Чернігів
Фото автора